Enni
Mustosen Lapsenpiika (2014 Otava) jatkaa nuoren Ida Erikssonin tarinaa. Paimentyttö-romaanissa
(2013 Otava) Ida ahkeroi pikkupiikana Topeliusten huvilassa. Orvoksi jäänyt
tyttö ikävöi äitiään ja olo tuntui välillä vieraalta ruotsinkielisessä
perheessä. Onneksi elämää sulostutti ensirakkaus nuoreen Eliakseen.
Kirjasarjan
toisessa osassa Ida saa lapsenlikan pestin Sibeliusten luota. Säveltäjän perhe
asuu Helsingin keskustassa ja maalaistyttö Idan on sopeuduttava vilkkaaseen ja
omalla tavallaan hankalaan kaupunkielämään. Ida häärää huushollissa
mallikkaasti ja perhe oppii pitämään ahkerasta ja tunnollisesta piikatytöstään.
Erityisesti Sibeliusten pienet tyttäret
kiintyvät Idaan ja säveltäjän vaimo Ainokin saa häneltä hiljaista tukea
miehensä huidellessa pitkiä aikoja ryyppyreissuillaan. Ja onneksi Eliaskin on
edelleen mukana Idan elämässä. Vai ovatko Eliaksen tunteet sittenkään aitoja?
Enni
Mustonen kietoo kirjasarjassaan hienosti yhteen arjen historian ja tunnettujen
suomalaisten kulttuurisukujen historian. Hän kertoilee kiinnostavasti menneiden
aikojen tavoista, työnteosta ja elämänmenosta yleensä. Idan tarina on uskottava
ja aidonoloinen repliikkejä myöten.
Mustonen
herättää romaanissaan upeasti eloon myös 1800-luvun lopun Helsingin ja lukija
voi kulkea mielessään pitkin jouluista Esplanaadia, viilettää Kaisaniemen
luistinradalla tai tähyillä taivasta Kruunuhaan kaikuvilla korttelipihoilla. Ihanaa
entisajan kuvausta!
Mustosen
tarinassa on myös synkempi puolensa ja hän näyttää lukijalle sen, mistä
suurmiesten massiiviset elämäkerrat vaikenevat. Niissä ei puhuta siitä, miten
miehen työ vaikutti perheeseen. Kuinka vaimo aina venyi, kun mies loi ja teki
uraa. Kuinka lapsia piti olla, muttei isällä heille paljon aikaa ollut. Kuinka
koko muu perhe eli miehen ehdoilla ja kärsi hiljaa itsekseen. Sanonta siitä,
että jokaisen menestyvän miehen takana on nainen, pitää paikkansa ainakin Jean
Sibeliuksen kohdalla.
Eikä
lapsenpiian tai muidenkaan palvelustyöläisten elämä helppoa ollut. Töissä
oltiin 24 tuntia vuorokaudessa ja joskus saatettiin saada puoli päivää vapaata.
Palkka oli pieni ja ruokaa sai hengenpitimiksi, ei juuri sen enempää edes
Sibeliusten luona. Toisaalta kun vapaa-aikaa oli vähän, osattiin siitä nauttia.
Vaikka
Idan elämä on raskasta, ei Mustosen romaani ole kuvaus ankeasta raadannasta. Se
on kepeä ja helposti lähestyttävä kiva tarina, josta jää hyvä mieli. Tuskin
maltan odottaa sarjan seuraavaa osaa ja Idan elämää taiteilija Albert
Edelfeltin luona.
Tartu
tähän:
1.
Jos olet kiinnostunut entisajan arjesta.
2.
Jos Suomen kulttuurihistoria kiinnostaa sinua.
3.
Jos etsit kepeää kesälukemista.
Kirjat on saatu kustantajalta luettavaksi. Sillä ei ole ollut vaikutusta tämän tekstin sisältöön.
Paimentyttö oli niin hyvä, että odotan innolla Lapsenpiikaa kirjastosta :)
VastaaPoistaTämä Mustosen uusi sarja on kyllä helmi. Luin juuri paimentytön ja lapsenpiian ja pidin kovasti, varsinkin ideasta katsella Suomen historian kulttuurisukuja piian näkökulmasta, mutta ennenkaikkea siittä että nämä ovat kuitenkin kepeää luettavaa. Monesti arjenkuvaus kirjat on minusta puuduttavan tylsiä. :D täälläkin odotellaan innolla kolmatta osaa! :)
VastaaPoistaHei vaan,
PoistaOlen kanssasi samaa mieltä siinä, että valitettavan usein arjen kuvaukseen keskittyvät kirjat ovat tylsiä, mutta nämä onnistuvat pitämään jännitteen yllä, vaikka mitään kummempaa ei juuri tapahdukaan.
On hyvä keksintö kuljettaa Ida Eriksonia palvelustyttönä tunnetusta suvusta toiseen. Lukija oppii huomaamattaan kaikenlaista Suomen historiasta ja kuuluisista kulttuurisuvuista :)
Enni Mustosen kirjat olen lukenut kaikki. Paimentyttö sekä Lapsenpiika olivat parhaita.
VastaaPoistaLapsenpiika ja Idan tarina ovat hienoa arjen historian kuvausta.