Elena
Ferranten Napoli-trilogia on huumannut lukijat ympäri maailmaa ja muistan
kuulleeni Yhdysvaltain presidentinvaalien aikaan haastattelun, jossa Hillary
Clintonkin kehui rentoutuvansa mieluiten juuri Ferranten kirjojen parissa.
Ferranten
Hylkäämisen päivät (2017 WSOY, suom. Taru Nyström) ilmestyi ensimmäisen kerran
suomeksi jo vuonna 2004 Avaimen kustantamana, mutta nousi esiin vasta
Napoli-trilogian menestyksen ja uuden raikkaamman painoksen myötä. Tutustumisen
Ferranteen voi hyvin aloittaa vaikka siitä.
Teos
on pienimuotoisempi kuin valtava ja joka suuntaan rönsyilevä napolilaistrilogia
ja silti lähestulkoon yhtä hyvä. Kirjan alussa, eräänä huhtikuun iltapäivänä,
Olgan aviomies jättää hänet ja siitä alkavat hylkäämisen päivät, joiden aikana
Olga koettaa vimmaisesti selvittää lähdön syitä ja vajoaa yhä syvemmälle tuskan
ja epätoivon pyörteisiin.
Olga
on rakentanut itsestään säröttömän. Hän on käyttäytynyt aina moitteettomasti ja
kurinalaisesti. Hän malttanut mielensä kiihtymyksen hetkillä, eikä ole
milloinkaan korottanut ääntään. Naimisiin menon jälkeen Olga on omistautunut
aviomiehelleen ja lapsilleen ja riidat on selvitetty sivistyneesti keskustelemalla.
Mutta siitä huolimatta – tai ehkäpä juuri siitä syystä – Olgan ehjän ulkokuoren alla paisui pelottava
ahdistuksen ja vihan aalto.
Olga
muistaa lapsuudestaan erään tapauksen, joka tunkeutuu hänen mieleensä nyt. Kahdeksanvuotiaana
pikkutyttönä hän seurasi sivusta erään naapurustoonsa kuuluvan, iloa pursuavan
perheenäidin muuttumista itkuiseksi ja raivokkaaksi sen jälkeen, kun tämän mies
rakastui toiseen ja jätti naisen selviämään yksin kolmen pienen lapsen kanssa. Naisen
romahdus jätti jälkensä Olgaan ja hän muistaa jo lapsena halveksuneensa naisen
tapaa näyttä tuskansa ulospäin.
Olgan
oma aviokriisi purskauttaa esiin kaikki ne tunteet, jotka hän on oppinut vuosien
varrella patoamaan sisäänsä ja hänestä tulee juuri samanlainen: maaninen,
epätoivoinen ja pakkomielteinen. Hän jättää huolehtimatta kodistaan ja lapsistaan,
alkaa vainota miestään, eikä hänen hillitystä käytösksestään ole lopulta jäljellä
mitään.
Ferrante
kirjoittaa Olgan tuskan auki raivokkaasti. Olgan sisäinen myllerrys ja ulkoisen
elämän kaoottisuus sekoittuvat yhteen ja niin sekoittuvat myös Olgan muistot
elämästä aviovaimona Torinossa ja lapsuudesta Napolissa. Ferrante näyttää lukijalle
sen, miten katkera ihmisestä tulee, jos elää vain muille ja unohtaa itsensä. Olgan
hylkäämisen päivät alkoivat jo silloin, kun hän hylkäsi itse itsensä, se lienee Ferranten tärkein viesti.
Tartu
tähän:
1.
Jos haluat lukea raivokkaan tunneromaanin.
2.
Jos suosit kielellistä laatua.
3.
Jos haluat tietää, miltä ero tuntuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti