Mistä
tunnistaa gurun? Oman alansa rautaisimman ammattilaisen? Henkilön, jonka kaikki
haluavat tilaisuuksiinsa puhumaan ja jonka sanaan luotetaan? Tyypin, jonka
palveluksista ollaan valmiita maksamaan vähän enemmän kuin muiden vastaavista?
Gurun
tunnistaa siitä, että hän yksinkertaisesti toimii gurumaisesti. Hän julkaisee.
Hän esiintyy ja kouluttaa muita. Hän osaa yksinkertaistaa monimutkaisetkin
viestinsä. Hän uskaltaa olla asioista jotain mieltä, vaikka se ärsyttäisi tiettyä
kuulijakuntaa. Toki hän osaa myös perustella väitteensä. Hänellä on vankka
kannattajajoukko, joka vie hänen sanomaansa eteenpäin pyytämättä.
Guruksi
ei synnytä, eikä siihen toisaalta vaadita mitään yliluonnollista neroutta.
Asiantuntijan on uskallettava ilmoittautua guruksi itse, sitten kun nämä kuusi
gurun tunnusmerkkiä täyttyvät. Antti Apunen ja Jari Parantainen ovat julistaneet
itsensä tuotteistusguruiksi ja heidän kirjoituksiaan lukemalla vakuuttuu
entisestään siitä, että he toden totta taitavat sellaisia olla.
Tuotteistajan
taskuraamattu (2014 Talentum) on taattua apus-parantais-laatua. Siinä käydään
lyhyesti ja ytimekkäästi läpi ne asiat, jotka on syytä ottaa
huomioon palvelujen tuotteistamisessa. Kirjaan uppoutuvat helposti nekin, joita
tuotteistaminen aiheena ei lähtökohtaisesti kiinnosta yhtään - niin hauskasti
ja mukaansa tempaavasti tämä kaksikko kirjoittaa.
Tuotteistamisessa
kaikki alkaa asiantuntemuksen myymisestä ja ensivaikutelmasta. Jos et itse usko
itseesi ja asiaasi, ei siihen kukaan muukaan usko. Paketoi palvelusi selkeäksi
ja ymmärrettäväksi paketiksi. Epämääräisyys epäilyttää ja karkottaa ostajat.
Ole johdonmukainen ja ystävällinen aina. Kivalta tyypiltä on mukava
ostaa, inhottavan kanssa ei kukaan halua olla tekemisissä. Opettele myös
sanomaan ei. Kaikki asiakkaat eivät ole samanarvoisia ja jotkut vievät
resursseja enemmän kuin tuovat kassavirtana takaisin. Yksinkertaisia ohjeita,
joiden noudattaminen näyttää käytännön asiakaskokemuksen perusteella olevan yllättävän
vaikeaa.
Tuotteistajan
taskuraamattu toimii itse esimerkkinä hyvin tuotteistetusta paketista. Lukuja
on tasan 50. Ne ovat kaikki kolmen sivun mittaisia. Ne kaikki päättyvät
iskulauseeseen, joka kiteyttää luvun tärkeimmän pointin. Kirja on helppolukuinen,
tarinallinen ja lennokkaan hauska ja siitä huolimatta tiukkaa asiaa. Mahtavasti
tuotteistettu paketti!
Ps.
Lukuneuvojan sydäntä ilahduttaa eniten tämä ohje: Luota tarinan voimaan. ”Tunteita herättävä tarina on tuhat kertaa
tehokkaampi kuin kliseitä toistava jaaritus.”
Tartu
tähän:
1.
Jos haluat tietää, mistä tuotteistamisessa on oikein kyse.
2.
Jos haluat parantaa palveluasi millä tahansa sektorilla.
3.
Jos haluat lukea hauskan ja mukaansa tempaavan businesskirjan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti