torstai 31. tammikuuta 2013

Effective Crisis Communication: Moving From Crisis to Opportunity


”We will solve the problem and we are sorry.”

Odottamaton kriisi voi kohdata mitä tahansa organisaatiota milloin tahansa. On helppo tuudittautua ajatukseen, että luonnonkatastrofin, terrori-iskun tai miljoonakavallusten kaltaiset suuret kriisit ovat niin äärimmäisen harvinaisia, etteivät ne nyt varmaan omaa organisaatiota koskaan kosketa. 

Pienikin kriisi (esimerkiksi valetyöntekijän paljastuminen, puukotus kirjatilaisuudessa tai johdon epäilyttävät sisäpiirikytkökset) on kriisi, johon on valmistauduttava, jotta kriisin kohdatessa pystyisi viestinnällä pelastamaan sen, mikä pelastettavissa on. Huonosti hoidettuna pienestä kriisistä kun voi syntyä myös suuri kriisi.

Robert Ulmer on kahden muun viestinnän tutkijan kanssa kirjoittanut kerrassaan mielenkiintoisen, käytännönläheisen ja helppolukuisen oppikirjan (Sage Publications 2011) tehokkaasta kriisiviestinnästä. Kirjoittajat käyvät esimerkkien avulla läpi onnistuneita ja epäonnistuneita viestintätapoja ja antavat hyvin selkeitä ja yksinkertaisia neuvoja organisaation johdolle ja viestinnästä vastaaville.

Näitä ohjeita ovat mm. seuraavat. Valmistaudu etukäteen siihen, että mikä tahansa kriisi voi todellakin kohdata myös sinun organisaatiotasi. Kriisin sattuessa tiedota siitä mahdollisimman ajoissa ja usein. Anna asianosaisille käytännön neuvoja ja ole viestinnässäsi rehellinen ja empaattinen.

Esimerkkejä lukiessa huomaa nopeasti, kuinka yksinkertaisista ja maalaisjärkisistä ohjeista on kyse ja ihmetystä herättääkin se, miksi ihmeessä siitä huolimatta niin moni yritys tai organisaatio epäonnistuu viestinnässään. Onnistunut kriisiviestintä voi antaa yritykselle uusia mahdollisuuksia ja johdattaa sen aivan uuteen kukoistukseen. Epäonnistunut kriisiviestintä kostautuu aina ja siksi näihin asioihin kannattaa varautua etukäteen. Kriisin kohdatessa valmistautuminen on auttamattoman myöhäistä. Silloin on toimittava. Miten on sinun organisaatiosi laita?

Tartu tähän:

1. Jos olet johtaja, johtajaksi haluava, tiedottaja tai viestinnästä vastaava.
2. Jos haluat kehittää organisaatiotasi paremmaksi.
3. Jos haluat lukea käytännönläheisen oppaan ilman tieteellistä jargonia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti