Kirjavuosi
2013 alkaa todella lupaavasti, sillä Milja Kauniston esikoisromaani Synnintekijä
(Gummerus 2013) vei jalat altani. Synnintekijä on voimakas ja primitiivistä
elinvoimaa uhkuva tarina pimeältä keskiajalta. Ajalta, jolloin naista pidettiin
typeränä ja holtittomana, jota oli tiukasti kontrolloitava. Ajalta, jolloin
synneistä rankaistiin vyötärölle sidotuilla nokkosvöillä tai polttorovioilla.
Ajalta, jolloin homous oli synneistä suurimpia, mutta jota kuitenkin
harjoitettiin erityisen yleisesti niiden keskuudessa, jotka siitä isoimpaan
ääneen syntinä saarnasivat.
Synnintekijä
kertoo Turun piispan Maunu Tavastin ottopojan pitkästä, vaivalloisesta ja
käänteentekevästä ajasta pappiskoulutuksessa Pariisissa. Hän on kirjan alussa
kirkon oppeihin vankkumattomasti uskova kirkasotsainen nuorukainen, mutta joutuu
pian asettamaan oman uskonsa koetukselle. Olaus Magnuksen sisäinen taistelu
himon, halun ja uskon välillä on kuvattu kirjassa hienovireisesti ja uskottavasti
ja monta kertaa lukija joutuu hänen rinnallaan kysymään, kuka onkaan
synnintekijöistä se suurin?
Hienosti
kuvatun kasvutarinan lisäksi Kauniston kirjasta löyhähtää lukijan sieraimiin keskiajan saastaisen
Euroopan ummehtunut lemu. Joka paikka on lian ja sonnan peitossa ja rahvas elää
paiseineen ja epämuodostumineen himojensa vallassa täysin holtittomasti. Valtaapitävät
kirkonmiehet pyrkivät piiskaamaan paheet pois muista, mutta omaa irstailua
katsotaan läpi sormien. Pariisin kaupunki on kaikkea muuta kuin romantiikan
satukaupunki. Se on Euroopan saastan keskus, eikä se suurin saasta löydykään
kaduilta, vaan paksujen samettiverhojen takaa.
Tartu
tähän:
1.
Jos pidät verevistä historiallisista romaaneista.
2. Jos et pelkää ronskia
kieltä.
3. Jos haluat lukea kirjan
tekijältä, josta takuulla vielä kuullaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti