Luuletko,
ettei sinun asiantuntijana tarvitse mitään myydä? Riittää, että olet työssäsi tarpeeksi
hyvä? Ajatteletko, että myyminen on vastenmielisen vähä-älyistä tyrkyttämistä ja asiakkaiden
manipulointia? Luuletko, että myyminen on pelkkää itsekeskeistä ja
kieroa oman edun tavoittelua? Ajatteletko, että myyjäksi synnytään, etkä sinä
nyt vain luonteesi perusteella sovi mitenkään siihen hommaan?
Nämä
edellä mainitut väittämät ovat yleisimmät myyntityöhön liitetyt virheluulot,
jotka asiantuntijan(kin) kannattaisi ravistella pääkopastaan ulos lopullisesti.
Nimenomaan kannattaisi, sillä hyvät myyntitaidot hyödyttävät asiantuntijaa
monella eri osa-alueella, kuten Kaisa Hernberg kirjassaan Asiantuntija
epämukavuusalueella: kirja sinulle, joka inhoat myymistä (2013 Talentum)
asiantuntevasti osoittaa.
Myymistä
on monenlaista ja –tasoista: puhelinmyynnistä syvälliseen ongelmanratkaisuun. Asiantuntija
operoi myyntijanan
ongelmanratkaisupäässä ja hänen on kyettävä myymään omaa erikoisosaamistaan
sekä esimiehilleen että asiakkailleen. Kyllä, asiantuntijallakin on aina
asiakkaansa, vaikkei tiskin takana fyysisesti päivittäin seisoskelisikaan. Ja
kyllä, asiantuntijan urakehityksen kannalta oman osaamisen myyntityö
organisaation sisällä vie asiantuntijaa eteenpäin ja ylöspäin. Hyvät
myyntitaidot ovat usein avain menestykseen - myös asiantuntijatehtävissä.
Myymistä
inhoavan asiantuntijan kannattaisi puhua myymisen sijaan asiakkaiden
auttamisesta, ratkaisujen tarjoamisesta ja yhteisen edun etsimisestä. Siitähän
erikoisosaamisen myymisessä on Hernbergin mukaan oikeasti kyse. Se vaatii
asiantuntijalta syvällistä asiaosaamista. On tunnettava oma asiansa
läpikotaisin ja tunnistettava myös kunkin asiakkaan erityisluonne ja -tarpeet.
Sekään ei vielä riitä, sillä ilman hyviä vuorovaikutustaitoja myymisestä ei
tule mitään, vaikka kuinka olisi oman alansa ekspertti. Ylimielinen kaikkitietävä
rehvastelija tai hiljaisena jurottava tuppisuu eivät auta kenenkään asiaa –
eivät asiakkaiden eivätkä omaansa.
Kaisa
Hernbergin kirja on napakka ja helposti lähestyttävä opas kaikille myyntityötä
vierastaville asiantuntijoille sekä heidän johtajilleen. Kirjassa keskitytään
teorioiden ja määrittelyjen sijaan käytäntöön ja annetaan rutkasti
konkreettisia esimerkkejä ja neuvoja siitä, miten omaa asennettaan voi muokata
ja mistä myyntityössä on oikeasti kyse.
Tartu
tähän:
1.
Jos sana myyntityö oksettaa sinua.
2.
Jos haluat edetä urallasi ja tulla entistä paremmaksi asiantuntijaksi.
3.
Jos olet myyntivastaisten asiantuntijoiden johtaja.
Olipa hyvä kirja-arvostelu, kiitoksia kovasti. Suomessahan usein valitetaan että tuotteet eivät mene kaupaksi maailmalla kun duunareitten liksat ovat liian kovat. Asian varmaan voisi kääntää niinkin päin, että joku vika on suomalaisyritysten jodossa, jos tuotteita ei osata myydä. Ruotsissa ja Saksassa palkat ovat kovemmat - Amerikasta puhumattakaan - ja silti niiden tuotteita menee kaupaksi.
VastaaPoistaJos saa pyytää - ja miksei saisi? - niin tee kirja-arvostelu Judith Rich Harrisin maanmainiosta kirjasta Kasvatuksen myytit.
Telinemies
Heissan Telinemies,
PoistaKiitos kommentistasi!
Suomessa olisi todellakin opittavaa myyntityön saralla, niin tuotepuolella kuin palvelujen parissakin. Aivan liian usein mennään ominaisuudet edellä, eikä mietitä sitä, mitä hyötyä tuotteesta tai palvelusta asiakkaalle olisi ja minkä asiakkaan ongelman juuri tämä tuote tai palvelu ratkaisisi. Myyntityöhön suhtautuminen ylipäätään on myös kummallisen nihkeää. Hernbergin loistava kirja osuu todellakin asian ytimeen!
Totta kai saa pyytää kirja-arvosteluja! Tutustun Harrisin kirjaan. Ja mainitsen samalla, että luin puoleen väliin suosittelemaasi Vankilapäiväkirjaa, mutta siinä oli niin raakoja kohtauksia, etten pystynyt lukemaan sitä loppuun, joten arvio siitä jää kirjoittamatta.
Mukavaa joulun odotusta ja paljon hyviä lukuhetkiä!