”Heinäkuun kahdeskymmenesensimmäinen
yö, silloin se iskee. Jokavuotinen ahdistus siitä, että jälleen yhtä elämän
kesää ei enää lasketa kuukausissa, vaan vaivaisissa viikoissa ja päivissä. ---
Enää ei voi sysätä toisaalle uutta lukuvuotta, joka alkaa taas samalta
harmaalta pihalta kaikkine velvollisuuksineen.”
Yli kaksi vuosikymmentä äidinkielenopettajana työskennelleen Magdalenan rintaa puristaa. Enää
muutama viikko lomaa ja sitten taas paluu opettajan arkeen. Tämänkin kesän
aikana Magdalenan piti tehdä vaikka mitä: arkistoida lehtileikkeet ja uudistaa
kirjallisuuslistat. Lukea vihdoin Sofi Oksasta. Työstää kolmoskurssi
paremmaksi. Mitään hän ei saanut aikaiseksi ja kohta on taas liian myöhäistä.
Annika
Lutherin Opettajainhuone (2013 Teos & Schildts & Söderströms, suom.
Sinna Virtanen) käynnistyy kouluvuoden alkaessa elokuun kahdentenatoista
päivänä ja päättyy lukuvuotta myöhemmin kevätjuhlaan ja Suvivirren tahteihin.
Lukija pääsee Lutherin mukana kurkistamaan erään töölöläiskoulun opettajien
arkeen ja vuoden aikana ehtiikin tapahtua vaikka mitä.
Lutherin
kirja osoittaa opettajan työn olevan jatkuvaa ristipaineessa elämistä.
Luokkahuoneissa opettajapolot yrittävät paimentaa parhaansa mukaan teinilaumaa,
jonka intressit tuntuvat olevan aivan muussa kuin opiskelussa ja uuden
oppimisessa. Pulpeteissaan nuokkuvat pipopäät räpläävät taukoamatta
kännyköitään tai tuijottelevat haaveillen kaukaisuuteen.
Opettajanhuoneessa
ei ole sen helpompaa. Piikittelyä, kateutta ja selän takana puhumista.
Valittamista, tympääntyneisyyttä ja vanhoihin kaavoihin kangistumista. Työhönsä
kyllästyneiden ilonpilaajien joukko pitää naljailullaan huolen siitä, ettei
iloinen rupattelu kuulu kahvitaukoihin ja positiivisen asenteen ylläpitäminen
tässä ilmapiirissä vaatii valtavaa henkistä kapasiteettia.
Kitkaa
syntyy myös johdon kanssa. Rehtori nakittaa ylimääräiset hommat joka vuosi
niille, jotka ovat kilttejä, eivätkä marise ääneen. Hankalat tapaukset pääsevät
vuodesta toiseen luikahtamaan kuin teinit salaa kulman taa tupakalle. Johto ei
uskalla puuttua epäkohtaan ja epäoikeudenmukaisuuden tunne kalvaa työhönsä
sitoutuneita hyviä opettajia. Apaattinen ilmapiiri leviää, kun ongelmat aina
lakaistaan muovimattojen alle.
Tähän
kaikkeen kun vielä lisää joka asiaan puuttuvat vanhemmat ja heidän
epärealistiset vaatimuksensa, ymmärtää hyvin, miksi Magdalenaa niin kovin
heinäkuun lopulla ahdistaa.
Lutherin
kirja ei kuitenkaan ole pelkkää opettajaelämän synkkyyttä ja ahdistusta.
Lukuvuoden aikana ihastutaan, rakastutaan ja onnistutaankin. Opettajien ja
oppilaiden toilailuille saa nauraa ja mahtavimmat hörönaurut irtoaa
surkuhupaisan konsultin esiintymisestä koulun kehittämisristeilyllä.
Tartu
tähän:
1.
Jos haluat lukea realistisen kuvauksen suomalaisesta koulumaailmasta.
2.
Jos olet opettaja tai teini-ikäisen vanhempi.
3.
Jos olet esimies ja haluat nähdä, miten työyhteisöä ei ainakaan kannata johtaa.
Kirja on pyydetty ja saatu kustantajalta luettavaksi. Sillä ei ole
ollut vaikutusta tämän tekstin sisältöön.
Tämä on mulla luettavana juuri. Kuulostaa aika todenmukaiselta tarinalta =)
VastaaPoistaLutherin kirja vaikutti minustakin hyvin todenmukaiselta. Pari hyvää ystävääni on opettajia ja heidän juttujensa perusteella opettajainhuoneessa ja koulussa ylipäätään on juuri tuollaista - hyvässä ja pahassa :)
Poista