Ilman
Antti Majanderin ylistävää kritiikkiä Helsingin sanomissa tuskin olisin tarttunut
Kaj Korkea-ahon teokseen Paha kirja (2015 Otava, suom. Laura Beck). Korkea-aho
oli minulle entuudestaan tuntematon kirjailija ja kirjan kansi kaikkea
muuta kuin puoleensavetävä. Onneksi kirjallisuuskritiikki ei ole lehtien
palstoilta vielä ihan kokonaan kadonnut, sillä sen avulla löytyi tämäkin hieno teos.
Kaj
Korkea-ahon Paha kirja viettelee lukijan vaivihkaisesti mystiseen maailmaan,
jossa kirjallisuudella on voima saada ihminen sekoamaan täysin. Jopa siihen
pisteeseen, että ihminen riistää itseltään hengen. Näin huhutaan käyneen
Leander Granlundille, joka hukuttautui mereen sen jälkeen, kun oli ensin
todistanut veljensä häiden muuttumista verinäytelmäksi ja oli sitä ennen kirjoittanut
Pahan kirjan: runokokoelman, jonka uskotaan vievän lukijansa suoraan
helvettiin.
Vuosia
myöhemmin kirjallisuustieteen lehtori Mickel Backman kauhistuu, kun eräs
opiskelija alkaa kysellä kesken luennon lisätietoja Leander Granlundista. Korkea-aho
vihjailee ovelasti Mickelin tietävän asiasta enemmän kuin antaa opiskelijoidensa
ymmärtää. Mickelin elämä on muutenkin sotkussa, sillä avioliitto vetelee
viimeisiään ja työ maistuu puulta.
Toinen
tarinalinja seuraa nuoren ikiopiskelijan Calle Hollenderin elämää. Calle roikkuu
yliopistolla vuodesta toiseen, muttei saa kursseja tarpeeksi suoritettua. Valmistumiseen
hänellä ei näytä olevan mitään kiirettä. Calle hankkii ylimääräisiä tuloja
esiintymällä stand up -klubeilla,
mutta on niin huono, ettei hänen vitseilleen kukaan naura. Itseinho
saamattomuutta kohtaan kasvaa ja Callen välinpitämättömyyteen kyllästynyt tyttöystäväkin lähtee läiskimään.
Korkea-ahon
Pahaa kirja on samanaikaisesti pohdiskelevan älykäs ja koukuttavan mystinen
romaani. Henkilöhahmojen elämästä paljastuu pala palata salaisuuksia, jotka
saavat lukijan kääntämään sivua yhä kiivaammin. Toisaalta taas on pakko
pysähtyä miettimään, mistä tässä kaikessa oikein on kyse. Erityisessä luupissa
Korkea-aholla on kirjallisuus ja sen perimmäinen tarkoitus. Sekä yliopisto- ja
kustannusmaailman todellisuus, eikä kirjailija anna mairittelevaa kuvaa
kummastakaan. Oman osansa saavat myös suomenruotsalaiset sisäänpäinlämpiävät kulttuuripiirit.
Korkea-ahon
kirjallisia kykyjä on pakko ihailla. On ilo lukea kieltä, jossa on kaikki
kohdallaan. Korkea-aho käyttää värikkäitä ja raikkaita ilmauksia ja
kuljettaa juonta jouhevasti eteenpäin. Hän ei sorru ylimieliseen filosofointiin
tai oppineisuutensa korostamiseen, vaikka teemat ovat juuri sellaisia, joiden
kanssa vaara on suuri.
Monipuolisuutensa
ja –tasoisuutensa vuoksi Korkea-aho miellyttää varmasti monenlaisia lukijoita
ja Pahan kirjan jälkeen on aivan pakko tutustua Korkea-ahoon tarkemmin. Onneksi
häneltä löytyy muutakin.
Tartu
tähän:
1.
Jos pelkkä juoni ei sinulle riitä.
2.
Jos haluat jäädä koukkuun.
3.
Jos inhoat kömpelöä kieltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti