”En vielä silloin tiennyt, että
kaikki mikä on tapahtunut aiemmin jättää meihin monimutkaisia jälkiä, en
tiennyt, että oli olemassa joku loimilanka, joka liitti minutkin tähän vanhaan
hirsitaloon.”
Näin
pohtii ja vihjailee tulevasta Heidi Köngäksen Sandrassa (2017 Otava) Klaara,
viisikymppinen näyttelijä, joka vierailee äitinsä vanhassa kotitorpassa. Äiti haluaa nähdä Lepistön talon vielä kerran.
Klaara
ei ymmärrä, mitä varten Lepistössä pitää taas käydä: talohan on myyty uusille
omistajille jo ajat sitten, eikä hän muutenkaan jaksaisi kuunnella äitinsä
iänikuisia lapsuusmuisteloita. Klaaralla on omassa elämässään tarpeeksi murehtimista, sillä ei osaa muuta kuin näytellä, mutta hänen ikäiselleen naisnäyttelijälle ei tarjota enää rooleja.
Äidin
kuoleman jälkeen Klaara löytää jäämistöstä päiväkirjan, jota on pitänyt äidin
äiti Sandra. Menneisyys ja omat juuret alkavat kiinnostaa Klaaraa ja hän huomaa Klaara, että Lepistön
torppa on jättänyt myös häneen lähtemättömän jäljen.
Klaaraa
keskeisemmäksi henkilöksi romaanissa kohoaa tietenkin Sandra: uuttera ja
hyväsydäminen nainen, jonka tie
puoliorvosta huutolaislapsesta torpparin puolisoksi ei ole helppo. Ei Sandra helppoa elämää ole itselleen odottanutkaan, mutta vuoden 1918 tapahtumat aiheuttavat jo niin mittavaa kärsimystä, että jopa sinnikäs Sandra meinaa sen taakan alle lyhistyä. Lukijan onneksi hän lopulta selviää.
Nimihenkilönsä
kautta Köngäs tarkastelee Suomen historiaa ennen ja jälkeen itsenäistymisen ja
johdattaa lukijan vähitellen kohti sisällissotaa ja vuotta 1918, jonka jälkeen
mikään ei Lepistön(kään) torpassa ole ennallaan.
Sisukkaassa
Sandrassa ja hänen työteliäässä puolisossaan Jannessa Köngäs antaa kasvot sille
kasvottomalle joukolle, josta perinteinen suurmiehiin keskittynyt
historiankirjoitus ei ole pahemmin piitannut. Mutta yhtä lailla Sandrat ja Jannet
ovat rakentaneet tätä maata - siinä missä Snellmanit ja Mannerheimitkin.
Sandran
ja Jannen lähipiirin kautta lukijan eteen levittäytyy koko Suomen kansa: hyväntahtoiset
ja ilkeät, rikkaat ja varattomat; piittaamaton herrasväki, vanhempiensa perään
itkevät huutolaislapset, nälkävuosien runtelemat vanhukset, isäntien
ahdistelemat piiat ja epätoivoiset köyhien torppien äidit, jotka jättävät itse
leipäpalan syömättä, jotta lapsille jäisi edes jotain. Kirjaa lukiessa tuntuu samalta kuin Klaarasta: kuin pitäisi köyhyyttä kädestä.
Sandra
on hienosti kirjoitettu ja hyvin rakennettu tarina, joka tuntuu todelta. Se nappaa lukijan tiukkoihin pihteihinsä ensimmäisestä (kauhistuttavasta) luvusta lähtien ja
pitää otteessaan loppuun asti. Sandran tarina uppoaa sydämeen
asti, sen edetessä tirauttaa pari kyyneltäkin ja sen luettuaan ymmärtää paremmin, kuinka menneisyys on ja elää meissä.
Huom! Jos Finlandia-ehdokkaiden joukosta on tänä vuonna vaikea löytää sopivaa
lahjakirjaa, kannattaa pakettiin kääriä Sandra.
Tartu
tähän:
1.
Jos haluat suosia kotimaista laatua.
2.
Jos Suomen historia (ja vuosi 1918) kiinnostaa sinua.
3.
Jos pidät vahvojen naisten tarinoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti