”Bibliofiili on kirjojensa herra,
bibliomaani niiden orja.”
Kirjahullujen
vuosittaisen suurtapahtuman jälkeisenä sunnuntai-iltana oli mukavaa heilauttaa
kävelystä kipeät jalat sohvalle ja nauttia messuhulinan jälkiruuaksi
kirjahulluudesta kertova pikkuruinen klassikko.
Gustave
Flaubertin Bibliomania (2012 Faros, suom. Antti Nylén) ilmestyi vuonna 1837 ja on
hänen ensimmäinen julkaistu tekstinsä ja pohjautuu laajalle levinneeseen
tarinaan. Kerrottiin nimittäin, että espanjalainen kirjoihin mielipuolisesti rakastunut
munkki Don Vincente jahtasi huutokaupasta erästä harvinaisuutta kokoelmiinsa. Muut
keräilijät päättivät yhteistuumin ostaa teoksen, jotta se ei päätyisi omituisen
munkin hoteisiin. Sen jälkeen Barcelonaa alkoi ravistella raakojen murhien
sarja ja jäljet johtivat minnekäs muualle kuin kirjahullun munkin kammioon...
Flaubertin
Bibliomania on kertomus sairaalloisesta keräilyvimmasta. Kirjoja haaliva
päähenkilö Giacomo ei ole kiinnostunut teosten sisällöstä, vaan kirjoista
esineinä. Hänen intohimoisen rakkautensa kohde on tehnyt hänestä omituisen
erakon, joka on oikeudenkäynnissäkin vain huolissaan kokoelmastaan. Kirjat
menevät kaiken ohi.
Flaubertin
suomennoksen lisäksi teokseen on lisätty kaksi kiinnostavaa esseetä. Hannu
Salmi esittelee lukijalle kirjahulluuden historiaa ja maailman kuuluisimmat
bibliomaanikot ja Antti Nylén pohdiskelee ihmisten ja kirjojen
yhteenkietoutunutta suhdetta.
Kirjahulluus
ei ole mikään nykyihmisen vitsaus, vaikka se siltä voi kirjamessuilla
vaikuttaakin. Salmi kertoo, että bibliomaniasta alettiin olla huolestuneita jo
1700-luvulla. Kun kirjojen tuotanto lisääntyi räjähdysmäisesti 1800-luvulla,
riistäytyi keräily yhä useammilta käsistä. Kaikkea ei voinut yksinkertaisesti
enää hankkia ja moni joutui manian valtaan. Liiallisesta kirjatarjonnasta oli
seurauksena myös liiallista lukemista, mitä sitäkin pidettiin vakavana
sairautena.
Nylénin
pohdiskelut ovat teoksen parasta antia. Hänen mainio esseensä käsittelee
kirjojen kahta maailmaa: tarinoiden maailmaa ja fyysisten esineiden maailmaa,
sekä sitä, miten ihminen näihin maailmoihin lukijana, esineiden rakastajana tai
sisältöjen keräilijänä liittyy.
Bibliofiilille,
kirjojen rakastajalle, kirjan käsin kosketeltavalla olomuodolla on merkitystä, vaikka koko muu maailma
toitottaa, että kaikki tärkeät asiat ovat
aineettomia. Bibliofiilille sähkökirjat ovat käsitteellinen mahdottomuus.
Teknofiili
taas lataa laitteensa täyteen sisältöjä. Hän voi kehuskella kantavansa koko
ajan mukanaan kaikkea maailman kirjallisuutta, muttei pysty sitä lukemaan,
sillä lukemista tai luetun ymmärtämistä ei voi millään laitteella nopeuttaa tai
helpottaa. Lukeminen on ihmiselle edelleen yhtä hidasta ja vaivalloista kuin ennenkin. Ihminen ei ole
aivoineen kehittynyt juuri mihinkään, eikä sen suhteen ole minkäänlaista
mullistusta näköpiirissä.
Mitä
sitten siis, jos kaikki maailman kirjat ovat koko ajan saatavilla omalla
koneella? Ei niitä ehdi lukea siinä muodossa sen enempää kuin paperisenakaan.
Lisäksi tutkimukset todistavat, että ihminen lamaantuu, jos valikoima on liian
suuri. Valinta jätetään tekemättä: housut ostamatta, jäätelö syömättä ja –
kenties – kirja kokonaan lukematta?
Tämä
satasivuinen kämmenenkokoinen teos kertoo valtavan paljon kirjasta: sen
keräilijöistä, elinkaaresta, olomuodoista ja merkityksestä. Se puolustaa kirjaa
ja kannustaa lukemaan. Se herättää lukuhullun mielessä enemmän ajatuksia kuin
moni paksumpi teos. Sen lukee puolessa tunnissa, mutta sen herättämä ajatusten
tulva ei laannu pitkään aikaan. Hieno helmi.
Tartu
tähän:
1.
Jos rakastat kirjoja.
2.
Jos rakastat lukemista.
3.
Jos kirjan tulevaisuus kiinnostaa sinua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti