Jotkut
kirjat jäävät vuosiksi mieleen. Suurin osa huuhtoutuu pois. Paolo Giordanon
esikoisromaani Alkulukujen yksinäisyys (WSOY 2010) on yksi niistä, joita minä
en unohda. Surullinen tarina kahdesta yksinäisestä nuoresta jysähti aikanaan
suoraan sydämeen, eivätkä ohi kiitäneet vuodet ole onnistuneet himmentämään sen
aikanaan tekemää vaikutusta.
Giordanon
toinen suomennos Ihmisruumis (2014 WSOY, suom. Helinä Kangas) ilmestyy
sopivasti kirjamessujen alla – onhan messujen tämän vuoden teemamaa Italia ja vierailevana tähtenä itse Giordano.
Ihmisruumis vie lukijan italialaisen komppanjan mukana Afganistaniin, karuun
erämaahan, jossa käydään sotaa talebaneja vastaan.
Itse
sodankäyntiä kirjassa ei kuvata, sillä komppanjan arki on pääasiassa
puuduttavan tylsää odottamista. Talebanit kyttäävät sotilastukikohtaa ja
tukikohta kyttää talebaneja. Mihinkään ei voi miinojen ja tienvarsipommien
pelossa mennä. Elämä on paikalleen pysähtynyttä.
Miehet
ovat hakeutuneet armeijaan kukin mistäkin syystä. Joku päästäkseen eroon
mammanpojan nyhveröleimasta, joku ylläpitääkseen machomiehuuttaan, joku
paetakseen yksityiselämänsä ongelmia, joku ehkä auttaakseen tuhottua köyhää maata
jaloilleen.
Kaiken
toimettomuuden yllä leijuva alituinen pelko kiristää hermoja. Pienessä
suljetussa ryhmässä erilaiset persoonat korostuvat ja miehet ovat jatkuvasti
törmäyskurssilla keskenään. Toisinaan he rohkaisevat toveriaan ja auttavat tätä
kestämään vielä vähän. Osa miehistä löytää erämaassa itsensä, osa kadottaa
itsensä lopullisesti.
Giordano
on onnistunut kirjoittamaan miehisestä aiheesta romaanin, joka vetoaa myös
naislukijoihin. Hän rakentaa tarinansa taitavasti ja tutkii hienovireisesti
miesten mielen myllerryksiä, kun tunteitaan ei saa näyttää, eikä peloistaan
puhua. Vaikka sotilastukikohdassa ei tapahdu juuri vatsatautiepidemiaa enempää,
Giordano pitää lukijan tiukasti otteessaan. Tylsistymään ei joudu.
Ihmisruumis
on päällisin puolin täysin erilainen kirja kuin Alkulukujen yksinäisyys.
Yhteistä näille kahdelle teokselle on kuitenkin ihmiseksi kasvamisen
problematiikka ja siinä Giordano on suorastaan loistava. Miten löytää itsensä
ympäristössä, jossa joka puolelta tulee erilaisia vaatimuksia olla tietynlainen?
Miten pitää päänsä ja tulla sellaiseksi kuin itse sisimmässään haluaa?
Tartu
tähän:
1.
Jos haluat tutustua italialaiseen nykykirjallisuuteen.
2.
Jos haluat lukea sodasta ilman verenvuodatusta.
3.
Jos olet kiinnostunut ihmismielestä.
Alkulukujen yksinäisyys oli loistava ja tämä uusin jatkaa samalla linjalla :) Suosittelen.
VastaaPoista