Jari
Parantainen on tuottoisa tietokirjailija, yrittäjä, kouluttaja, tuotteistaja ja
markkinoija. Sen lisäksi ahkera bloggaaja ja Tampereella syntynyt putkiaivoinen
insinööri.
Kaikki Parantaisen kirjat lukeneena voin vakuuttaa, että tämä mies osaa
kirjoittaa strategioista, visioista, kannattavuuslaskelmista,
konseptoinneista ja asemoinneista
päräyttävän innostavasti ja niin selkokielisesti, että kuka tahansa saa niistä
tolkkua. Businesskirjallisuuden suurimpia syntejä on edelleen paperinmakuisuus
ja käsittämättömällä businessjargonilla kikkailu, mutta Parantaisen tyyli on
kaikkea muuta.
Parantainen on hurmannut minut kirjoituksissaan loputtomalla energisyydellään ja huumorillaan. Hänen kirjojaan ja blogiaan (Pölli tästä – ideavarkaan apaja) on hauska lukea ja samalla huomaa oppivansa, keksivänsä ja innostuvansa. Vuonna 2007 ilmestynyt Tuotteistaminen: rakenna palvelusta tuote 10 päivässä (Talentum) saisi olla pakollista luettavaa jo kaikissa toisen asteen oppilaitoksissa ja erityisen paljon siitä voisivat ammentaa julkisella sektorilla työskentelevät.
Mistä
kirjoista Parantainen itse sitten on innostunut? Mitkä ovat hänen mielestään
businesskirjallisuuden parhaat helmet? Blogini lukijoille hän haluaa kertoa
näistä viidestä.
Jari Parantainen suosittelee:
1. Juhana Torkki: Puhevalta: kuinka kuulijat vakuutetaan (2006 Otava)
“Jokainen
meistä joutuu myymään ideoitaan ja ajatuksiaan päivät pääksytysten – sekä
kotona että töissä. Juhana Torkki päivittää ikivanhat retoriikan opit
nykyaikaan. Torkin teos on sujuvasti kirjoitettu ja täynnä hyviä esimerkkejä.
Se onkin mielestäni yksi parhaita suomalaisia bisneskirjoja kautta
aikain.”
Kenelle? “Jokaiselle,
joka haluaa saavuttaa tavoitteitaan sivistyneesti – siis ilman lahjontaa
tai kiristystä.”
Huom! Käy katsomassa myös Lukuneuvojan ylistävä kirjoitus Puhevallasta.
Huom! Käy katsomassa myös Lukuneuvojan ylistävä kirjoitus Puhevallasta.
2. Timothy Ferriss: 4 tunnin
työviikko: unohda yhdeksästä viiteen –elämä, asu missä haluat ja ryhdy
uusrikkaaksi (2008 Basam, suom. Mirja Muurinen)
“Tämä kirja on
kuuluisa luultavasti siksi, että se on kaltaistemme keskiluokkaisten
korporaatioelukoiden näkökulmasta niin anarkistinen ja jännittävä. Ferriss
kertoo, miten fiksu ja laiska ihminen järjestää työnsä niin, että muut
tahkoavat hänelle tuloja. Näin järjestyneen vapaa-ajan itse kukin voi sitten
käyttää johonkin hauskaan puuhasteluun, kuten vaikkapa matkusteluun. Kirja ei
ole mitään akateemista viisastelua, sillä Ferriss on kuvaamillaan keinoilla
todella itse vapauttanut itsensä perinteisen työviikon kahleista.”
Kenelle? Niille,
jotka pohtivat, miten livistää puuduttavasta oravanpyörästä jo hyvissä ajoin ennen
eläkevuosia.
3. Robert B. Cialdini: Influence:
The Psychology of Persuasion (2009 Harper Business)
“Olen
putkiaivoinen ja tunneköyhä insinööri. Ihmettelinkin vuosikymmenet, miksi
ihmiset käyttäytyvät usein niin epäloogisesti. Influence on arjen psykologiaa
käsittelevä kirja, joka sai monet asiat naksahtamaan paikoilleen.
Cialdini saa miettimään, onko ihmisellä omaa, vapaata
tahtoa lainkaan. Niin rajusti monet huomaamattomat psykologiset vivut kampeavat
ihmisten päätöksiä ja toimia suuntaan jos toiseenkin. Silti aniharva itse
huomaa ulkopuolisten vaikutteiden voimaa juuri koskaan.”
Kenelle? “Sille, joka haluaa oppia
ymmärtämään lähimmäisensä merkillisiä metkuja. Teos on täynnä hauskasti
kerrottuja käytännön esimerkkejä.”
Huom! “Kirja on käännetty suomeksi. Käännös on kuitenkin aika heikkolaatuinen.
Lisäksi se on ilmeisesti peräisin alkuperäisteoksen vanhentuneesta painoksesta,
joten suosittelen mieluummin englanninkielistä versiota ja vuoden 2009
painosta.”
4. Dan Ariely: Predictably
Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions (2010 Harper Perennial)
“Professori Ariely yhdistää kirjassaan talous- ja käyttäytymistieteitä. Hän on mestari
keksimään näppäriä arkisia koeasetelmia, jotka paljastavat ihmisen raadolliset
motiivit. Hän selvittää monin tavoin outoa suhdettamme rahaan.
Ariely on kuin Sinuhesta nykyaikaan siirretty
Kaptah-orja, joka ei häpeile sanoa asioita niin kuin ne oikeasti ovat.
Proffamme on sikäli harvinainen bisneskirjailija, että myös hänen pari
myöhempää teostaan ovat säilyttäneet tasonsa. Ariely ei ole juuttunut
jankuttamaan vain yhtä ideaa.”
Kenelle? “Jos
Cialdini kolahti, Ariely toimii mainiosti jatkokurssina. Sitä paitsi hänenkin
kirjoitustyylinsä on kaikkea muuta kuin kuivaa tiedemiesten jorinaa.”
Hyviä lukuhetkiä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti