Viimeisen
viiden vuoden aikana olen kahlannut läpi lukemattomia markkinointiopuksia.
Paksuja tiiliskiviä ja ohuita täsmäoppaita. Kotlerin ja muiden gurujen
klassikkoteoksia. Itseoppineiden menestyjien kokemuslähtöisiä opuksia.
Sekaan
on mahtunut käytännönläheisiä täsmäteoksia sekä teoreettisia tutkimuksia,
joissa viitekehys on laaja. Valitettavasti joukossa on ollut myös luvattoman
paljon (yleensä nuorten jolppien kirjoittamia) teoksia, joiden
business-jargonia vilisevästä sisällöstä ei suomen kielen maisterikaan ota
selvää.
Onneksi
Juha Wikströmin Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle (2013 Myllylahti) ei
lukeudu jälkimmäisiin, vaan on oikeasti hyvä kirja markkinoinnista. Wikström ei
yritä osoittaa asiantuntemustaan piiloutumalla käsittämättömään
käsiteviidakkoon, vaan kirjoittaa lukijalähtöisesti ja selkeän
yksinkertaisesti. Todellinen asiantuntija ymmärtää, että markkinoinnissa on
loppujen lopuksi kyse hyvin yksinkertaisista asioista, jotka voi myös
ilmaista yksinkertaisesti.
Wikström
haluaa kirjassaan ennen kaikkea auttaa yrittäjää sisäistämään, että markkinointi
kuuluu saumattomasti yrityksen jokapäiväiseen toimintaan. Hän kannustaa
kehittymään tuotelähtöisyydestä aitoon ja kokonaisvaltaiseen
asiakaslähtöisyyteen. Yrityksen tehtävänä kun on tuottaa arvoa asiakkailleen ja
siksi asiakkaat olisi syytä pitää mielessä ihan kaikessa - työntekijöiden pukeutumisesta
nettisivujen navigointilogiikkaan saakka.
Onnistunut
markkinointi lähtee vain ja ainoastaan liikkeelle yrityksen tehtävästä eli siitä perimmäisestä
syystä, miksi ylipäätään ollaan olemassa. Valitettavan usein suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa ydintehtävä tuntuu olevan epäselvä tai kateissa kokonaan. Näin
ollen on mahdotonta suunnistaa oikeaan suuntaan. Jos et tiedä, oletko menossa
Tampereelle vai Turkuun, et voi valita kulkuneuvoa, etkä oikeaa moottoritietä,
vaan jäät suhaamaan kehä kolmosta edes takaisin.
Wikströmin
kirja tiivistää hyvällä tavalla markkinoinnin tärkeimmät pointit yksien kansien
sisään. Hän kannustaa niin noviisia kuin vanhaa konkariakin pysähtymään
hetkeksi ja pohtimaan, mitä voisimme tehdä paremmin. Asiakkaan
näkökulmasta voi todeta, että paljon olisi parannettavaa.
Erityismaininta
on annettava kirjan kustantajalle Myllylahdelle, joka noudattaa kustantamansa
kirjan oppeja ja on lanseerannut nerokkaan Tunnin kirja –kirjasarjan. Ajanpuute
on nykyihmisen suurimpia vitsauksia ja nimellään nämä kirjat osoittavat kiireiselle
lukijalle: Katso! Tämä teos on nopealukuinen, joten sinäkin ehdit!
Tunnin pystyy kalenteristaan raivaamaan kuka tahansa. Toivottavasti mahdollisimman moni uhraisi sen Wikströmille.
Tunnin pystyy kalenteristaan raivaamaan kuka tahansa. Toivottavasti mahdollisimman moni uhraisi sen Wikströmille.
Tartu
tähän:
1.
Jos suunnittelet oman yrityksen perustamista.
2.
Jos haluat kehittää paikalleen jämähtänyttä liiketoimintaasi paremmaksi.
3.
Jos olet esimies tai alainen millä tahansa alalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti