lauantai 25. tammikuuta 2014

Juha Wikström: Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle


Viimeisen viiden vuoden aikana olen kahlannut läpi lukemattomia markkinointiopuksia. Paksuja tiiliskiviä ja ohuita täsmäoppaita. Kotlerin ja muiden gurujen klassikkoteoksia. Itseoppineiden menestyjien kokemuslähtöisiä opuksia. 

Sekaan on mahtunut käytännönläheisiä täsmäteoksia sekä teoreettisia tutkimuksia, joissa viitekehys on laaja. Valitettavasti joukossa on ollut myös luvattoman paljon (yleensä nuorten jolppien kirjoittamia) teoksia, joiden business-jargonia vilisevästä sisällöstä ei suomen kielen maisterikaan ota selvää.

Onneksi Juha Wikströmin Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle (2013 Myllylahti) ei lukeudu jälkimmäisiin, vaan on oikeasti hyvä kirja markkinoinnista. Wikström ei yritä osoittaa asiantuntemustaan piiloutumalla käsittämättömään käsiteviidakkoon, vaan kirjoittaa lukijalähtöisesti ja selkeän yksinkertaisesti. Todellinen asiantuntija ymmärtää, että markkinoinnissa on loppujen lopuksi kyse hyvin yksinkertaisista asioista, jotka voi myös ilmaista yksinkertaisesti.

Wikström haluaa kirjassaan ennen kaikkea auttaa yrittäjää sisäistämään, että markkinointi kuuluu saumattomasti yrityksen jokapäiväiseen toimintaan. Hän kannustaa kehittymään tuotelähtöisyydestä aitoon ja kokonaisvaltaiseen asiakaslähtöisyyteen. Yrityksen tehtävänä kun on tuottaa arvoa asiakkailleen ja siksi asiakkaat olisi syytä pitää mielessä ihan kaikessa - työntekijöiden pukeutumisesta nettisivujen navigointilogiikkaan saakka. 

Onnistunut markkinointi lähtee vain ja ainoastaan liikkeelle yrityksen tehtävästä eli siitä perimmäisestä syystä, miksi ylipäätään ollaan olemassa. Valitettavan usein suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa ydintehtävä tuntuu olevan epäselvä tai kateissa kokonaan. Näin ollen on mahdotonta suunnistaa oikeaan suuntaan. Jos et tiedä, oletko menossa Tampereelle vai Turkuun, et voi valita kulkuneuvoa, etkä oikeaa moottoritietä, vaan jäät suhaamaan kehä kolmosta edes takaisin. 

Wikströmin kirja tiivistää hyvällä tavalla markkinoinnin tärkeimmät pointit yksien kansien sisään. Hän kannustaa niin noviisia kuin vanhaa konkariakin pysähtymään hetkeksi ja pohtimaan, mitä voisimme tehdä paremmin. Asiakkaan näkökulmasta voi todeta, että paljon olisi parannettavaa.

Erityismaininta on annettava kirjan kustantajalle Myllylahdelle, joka noudattaa kustantamansa kirjan oppeja ja on lanseerannut nerokkaan Tunnin kirja –kirjasarjan. Ajanpuute on nykyihmisen suurimpia vitsauksia ja nimellään nämä kirjat osoittavat kiireiselle lukijalle: Katso! Tämä teos on nopealukuinen, joten sinäkin ehdit! 

Tunnin pystyy kalenteristaan raivaamaan kuka tahansa. Toivottavasti mahdollisimman moni uhraisi sen Wikströmille.

Tartu tähän:

1. Jos suunnittelet oman yrityksen perustamista.
2. Jos haluat kehittää paikalleen jämähtänyttä liiketoimintaasi paremmaksi.
3. Jos olet esimies tai alainen millä tahansa alalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti