Kirjallisuuden
klassikoista ei voi puhua ilman venäläistä kirjallisuutta, mutta naapurimme
nykykirjallisuus on tuntemattomampaa. Yksi syy siihen on käännösten vähäinen
määrä – harva suomalainen kun pystyy lukemaan venäjänkielistä kirjallisuutta
alkukielellä.
Lisäksi
venäjänkielisen kirjallisuuden kääntäminen on suurelta osin pienten
kustantamoiden varassa, eikä niillä taas ole isojen kilpailijoittensa tavoin
valtavaa markkinakoneistoa rummuttamassa uusista lukemisen arvoisista
kirjoista. Siksi hyvät kirjat saattavat jäädä suurelta yleisöltä täysin
huomaamatta.
Yksi
hulvaton helmi on Pavel Sanajevin esikoisromaani Haudatkaa minut jalkalistan
taakse (2014 Into, suom. Kirsti Era). Minäkään en olisi sitä löytänyt, ellei eräs
paljon lukeva ystäväni olisi sitä minulle suositellut. Ja koska luotan ystäväni
makuun, hankin romaanin heti käsiini.
Sanajevin kirjan keskiössä on mummo, babuška, yksi vahvimmista venäläisyyden ilmentymistä. Eikä
kyseessä ole mikään kiltti ja iloisesti hymyilevä lempeä huivipää, joita on
nähty euroviisulavallakin. Tämä babuška on aivan toista maata kuin hurmaava
udmurttimummojen kuusikko, joka piirakkaa lavalla paistaen ylsi euroviisukarnevaaleissakin pari vuotta sitten toiselle sijalle.
Sanajevin
mummo on babuška
from hell. Nina Antonovna on elämäänsä ja avioliittoonsa pettynyt nainen.
Vainoharhainen, arvaamaton ja erittäin paha suustaan. Kovia kokenut ja
psyykkisesti sairas. Hän sättii miestään taukoamatta ja mies pakenee kalaan,
konserttikiertueille, yhdistystoimintaan tai millon mihinkin saadakseen hetken rauhaa.
Kaikken pahiten babuška läksyttää
tyttärenpoikaansa Sašaa, jonka mummu on ominut itselleen, kun äiti
on löytänyt uuden rakkauden Krimiltä. Saša on sairaalloinen laiheliini, jota mummu lääkitsee homeopatialla,
peräpuikoilla sekä kaikenlaisilla liuoksilla ja juoksuttaa lääkäriltä toiselle.
Hoitoa tarvitsisi kyllä babuška itse.
Vaikka Sašan kertoma tarina on absurdin hauska, se on
samalla myös tavattoman surullinen. Kukaan ei pysty laittamaan kampoihin sairaalle babuškalle. Hirviömummun mahti on valtava. Mutta kun lukija saa jossain vaiheessa
tietää, millaisia elämänkokemuksia babuškalla itsellään on, sympatia herää myös häntä kohtaan.
Sanajevin romaani näyttää oivallisella tavalla sen, kuinka omat
toteutumattomat unelmat katkeroittavat. Kuinka petetty ja yksin jätetty ihminen
voi murtua. Kuinka oman lapsen kuolema voi saada ihmisen sekoamaan täysin.
Kuinka yltiöpäinen kontrolli voi olla ainoa keino ihmiselle pysyä kasassa.
Meidän itsekäs maailmamme tarvitsee lisää empatiaa ja sanotaan, että
sitä oppii parhaiten lukemalla kaunokirjallisuutta. Hyvä tarina pakottaa
lukijan asettumaan toisen asemaan ja näkemään, ettei mikään tässä maailmassa
ole mustavalkoista. Toinen ihminen on niin kovin helppo tuomita
yksiselitteisesti pahaksi, hulluksi tai hankalaksi. Vaikeampaa on tutustua
toiseen ja muuttaa käsityksiään.
Sanajevin tarinassa ei ole hyviksiä tai pahiksia. Siinä on vain
ihmisiä, joista on tullut sellaisia kun on tullut. Kukaan heistä ei ollut
sellainen syntyessään. Elämä sen teki.
Tartu tähän:
1. Jos haluat tutustua
venäläiseen nykykirjallisuuteen.
2. Jos pidät hulvattomista
tarinoista.
3. Jos haluat lukea tarkkaa
ajankuvaa (1980-luvun Neuvostoliitosta).
Hyvin kauniisti kirjoitit tästä! Pitää lukea. Pidän venäläisistä kirjailijoista. Luulen että heillä on yhdistäviä tekijöitä, josta heidät tunnistaa.
VastaaPoista