”Lähtiessäni pyhän Jaakobin tielle en
etsinyt mitään ja löysin sen.”
Lähes
800 kilometrin mittainen vaellus pyhän Jaakobin jalanjäljissä Santiago de
Compostelaan on pyhiinvaellusmatkojen kuningas.
Jo keskiajalta saakka pyhiinvaeltajat ovat tallanneet sen kahta vaihtoehtoista pääreittiä ja nykyään matkaan lähtevät ovat yhä useammin ihmisiä, joita koettelemus kiinnostaa muista kuin uskonnollisista syistä. Yksi heistä on ranskalainen Jean-Christophe Rufin.
Jo keskiajalta saakka pyhiinvaeltajat ovat tallanneet sen kahta vaihtoehtoista pääreittiä ja nykyään matkaan lähtevät ovat yhä useammin ihmisiä, joita koettelemus kiinnostaa muista kuin uskonnollisista syistä. Yksi heistä on ranskalainen Jean-Christophe Rufin.
Rufin
halusi vain lähteä pitkälle patikkamatkalle yksin ja huomasi
punnitsevansa lopulta vain niitä reittejä, jotka johtivat pyhän Jaakobin
kaupunkiin. Reissusta palattuaan hän toteaa kirjassaan (2015 Gummerus, suom.
Marja Luoma), että Jaakobin tie valitsi hänet, ei hän Jaakobin tietä. Näin
kuulemma käy monelle. Tie vie ja pyhiinvaeltaja vikisee.
Pyhiinvaelluksen
kaava on kaikilla sama. Aloitteleva pyhiinvaeltaja viilettää eteenpäin ja
tuntee suurta riemua. Ajatukset sinkoilevat edes takaisin ja tunteet ovat
suuria. Rufininkin tekisi mieli hyppelehtiä ja huutaa ohikulkijoille ilosta.
Jes! Täällä ollaan! Tämähän sujuu! Hyvin nopeasti vaeltajan innostus laantuu
ja matkan valtavuus ja kohtuuttomuus iskevät tajuntaan. Sitten pikku hiljaa pää tyhjenee kaikesta ja jäljelle jää vain uuvuttava matkanteko ja
mielen tyyneys.
Rufin
törmää matkan varrella kaikenlaisiin kulkijoihin ja nämä kohtaamiset ovat kirjan parasta antia. Pyhän Jaakobin jalanjälkiä tallaa "aitoja" ja "vilpillisiä" kulkijoita ja kaikkea siltä väliltä. Aito pyhiinvaeltaja raahaa
omaisuuttaan omin voimin, yöpyy pyhiinvaeltajille suunnatuissa alkeellisissa
ryhmämajoitustiloissa ja kävelee joka ikisen pätkän. Vilpillinen pyhiinvaeltaja
pyyhältää tylsät pätkät taksilla ja yöpyy luksushotelleissa. Pahimmat huijarit
saapuvat autolla muutaman kilometrin päähän Santiago de Compostelasta,
kävelevät kaupunkiin ja tuulettelevat rehvakkaasti saavutukselleen. Likainen ja
nääntynyt aito pyhiinvaltaja tuhahtelee harmistuneena näille pikakiitäjille
jonottaessaan pääsyä Santiago de Compostelan katedraalin messuun, johon urakka
huipentuu.
Rufinin
kirjaa voi luonnehtia hauskaksi ja rennoksi tarinaksi pyhiinvaelluksesta. Hän
kertoilee kepeästi omista kommelluksistaan ja kohtaamisistaan kummallisten
kanssakulkijoittensa kanssa. Koska Rufin ei ole lähtenyt reissuun etsimään
vastauksia elämänsä suuriin kysymyksiin, eikä suhtaudu matkaan uskonnollisena
rituaalina, hän ottaa matkan rennommin kuin joku toinen vakavampi vaeltaja. Tästä
syystä Rufinin seurassa viihtyy, vaikkei pyhän Jaakobin tiestä sinänsä olisi
yhtään kiinnostunut.
Alkusanat
kirjaan on kirjoittanut kriitikko ja kirjailija Suvi Ahola. Hän lähti Jaakobin
tielle, kun huomasi vaeltavansa omassa elämässään tasangon sijaan synkässä
läpipääsemättömässä metsässä. Pitkä avioliitto oli tullut tiensä päähän ja
Ahola joutui aloittamaan lähes viisikymppisenä aikuisuutensa alusta. Alkusanoissa
hän kertoo, mitä vaellus hänelle merkitsi ja tästä aiheesta olisi kiinnostavaa
lukea myöhemmin jostain lisää.
Tartu
tähän:
1.
Jos etsit itseäsi.
2.
Jos olet kiinnostunut historiasta.
3.
Jos todellinen extreme-matkailu kiinnostaa sinua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti