Anneli
Kannon Pyöveli (2015 Gummerus) vie lukijan kammottavalle aikamatkalle
1600-luvun Pohjanmaalle ja uutuutensa myötä Kanto palaa palkitun esikoisromaaninsa
Piru, kreivi, noita ja näyttelijä (2007) teemoihin.
Elämä
1600-luvun Suomessa ei ollut herkkua. Rahvas eli
köyhyydessä, eikä pieni yläluokkakaan vauraudessa kylpenyt. Vuodenkierron
mukaan elettiin ja huono vuosi tiesi kaikille lisää kurjuutta. Taudit
vaivasivat ja levisivät nopeasti. Ihmiset pidettiin ruodussa kaikenlaisen taikauskoisen pelottelun avulla.
Laki
oli ankara ja rangaistukset kovia. Tuomari oli kaiken yläpuolella, mutta
häntäkin ylempänä oli pyöveli. Tuomari saattoi kyllä langettaa rangaistuksen,
mutta ilman pyöveliä ei oikeus toteutunut. Pyöveli oli yhteisölleen elintärkeä, sillä ilman kovia rangaistuksia eläimelliset vietit viekottelisivat ihmiset
kaikenlaiseen rietasteluun ja järjestys olisi mennyttä. Vain laki ja lain käsi
suojelivat sielultaan heikkoja ja typeriä ihmispoloja. Näin uskottiin ja uskoteltiin.
Kannon
kirja kertoo kauhistuttavan ja todentuntuisen tarinan pyövelistä, tuomarista ja
apteekkarista 1670-luvun Uudessakaarlebyyssä ja Vaasassa. Välillä käydään
Turussa ja Nevanlinnassa, vanhalla kauppapaikalla Inkerinmaalla.
Pyövelin
poika Johann haaveilee tuomarinopinnoista, muttei nuorena ymmärrä, ettei pyövelin
pojasta voi tulla muuta kuin pyöveli. Tuomari Wisander nai kauniin
aatelisneidon, mutta huomaa heti hääyönään joutuneensa huijatuksi. Nuorikon
vatsa pullottaa jo pinkeänä. Kotikonnuiltaan karannut Pieti Sipinpoika päätyy
Nevanlinnaan apteekkarin apulaiseksi ja vannoo vielä jonain päivänä tulevansa
rikkaaksi ja arvostetuksi. Kukaan ei häntä enää omistaisi.
Näiden
kolmen miehen tarinaa Kanto kertoo lukijalle vuorotellen. Hän on onnistunut luomaan
inhimilliset ja sympaattiset henkilöhahmot, joiden päätöksiä ja valintoja
lukija hyvin ymmärtää. Erityistä onnea lukija toivoo pyövelinpoika Johannin
elämään. Kovia kokenut nuori mies kasvaa juonen edetessä oikeudenmukaiseksi
lain palvelijaksi, muttei säästy hänkään kokonaan ankaran elämän ja pyöveliyden
seurauksista. Kun touhu yltyy Pohjanmaalla Ruotsista leviävien noitavainojen
myötä yhä hullummaksi, joutuu Johannkin tekemään elämässään isoja ratkaisuja,
jotta pysyisi järjissään ja jotta voisi suojella tärkeimpiään.
Kannon
kirja on mielenkiintoinen sukellus maamme historian vaiheeseen, joka ei näin
jälkikäteen näyttäydy kovin mairittelevana ajanjaksona. Julmuus ja yhä
mielivaltaisemmiksi käyneet rangaistukset järkyttävät nykylukijaa. Uskonoppineiden
brutaali vallankäyttö ja noitavainojen lietsominen yököttävät. Tällaistako elämä
todella oli vain neljäsataa vuotta sitten Vaasassa?
Kanto kirjoittaa hyvin. Napakat lauseet ja lyhyet luvut pitävät lukijan otteessa ja tarinan kasassa. Raakuuksia ja verenvuodatusta Kannon kirjassa on rutkasti. Lukija, joka näitä kavahtaa, voi jättää kirjan lukematta. Muille suosittelen lämpimästi.
Kanto kirjoittaa hyvin. Napakat lauseet ja lyhyet luvut pitävät lukijan otteessa ja tarinan kasassa. Raakuuksia ja verenvuodatusta Kannon kirjassa on rutkasti. Lukija, joka näitä kavahtaa, voi jättää kirjan lukematta. Muille suosittelen lämpimästi.
Tartu
tähän:
1.
Jos historia kiinnostaa sinua.
2.
Jos pidät verevistä ja todentuntuisista tarinoista.
3.
Jos et pelkää ronskia kieltä ja irtileikattuja ruumiinosia.
Kirja on pyydetty ja saatu kustantajalta luettavaksi. Sillä ei ole ollut vaikutusta tämän tekstin sisältöön.
Kirja oli tosiaan mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu! Tosin jäin hieman kaipaamaan omaäänisyyttä kolmikolle, minusta he kuulostivat melko samanlaisilta. Juoni eteni tasaisesti ja sujuvasti, tätä oli ilo lukea, karmeasta aiheesta huolimatta.
VastaaPoistaOletko mahtanut lukea Kannon Veriruusut? Se nousee omalla top-listallani kärkikahinoihin, eikä tämä Pyövelikään ollut lopulta Veriruusujen veroinen, vaikka kelpo lukuelämys olikin. Kokeile ihmeessä!
PoistaOlen lukenut Kannolta ainoastaan Pyövelin ja Kuollut kulkee -kummitusjuttukokoelman. Kiitos vinkistä, tuo Veriruusut on ihan outo minulle
Poista