Sirpa
Kähkönen on tarkastellut Kuopioon sijoittuvassa historiallisessa
romaanisarjassaan sodan vaikutusta kotirintamaan ja nostanut keskiöön sodan
hiljaiset kärsijät, naiset ja lapset. Hänen uutuutensa, Graniittimies (2014
Otava), kertoo sekin eritoten naisista ja lapsista, mutta nyt ollaan 1920 – 1930-luvun
Neuvostoliitossa etsimässä uutta uljasta maailmaa, jota ei sitten lopulta
löydykään.
Ilja
ja Klara, nimensä muuttanut nuoripari, hiihtää rajan yli Petrogradiin heti sen
jälkeen kun Ilja on vapautettu vankileiriltä. Vanhoja nimiään ja äidinkieltään
he eivät halua muistaa, sillä kotimaa on pettänyt heidät. Uusi loistokas
tulevaisuus silmissään he suuntaavat kohti suurkaupunkia, jossa työläinen voisi
vihdoin olla vapaa. Raskaskaan elämä ei heitä pelota, mutta todellisuus on
silti jotain muuta kuin mitä he ovat odottaneet.
Palavasieluinen
Ilja alkaa laukata ympäri maata puoluekokouksissa miettimässä suuria
ideologisia linjoja. Klara ompelee kotona lämmikettä katulapsille ja jakaa heille
ruokaa soppakeittiöllä. Uuden ideologian juurruttamisvaiheessa asetelma on varmasti
ollut sama muuallakin: mies ajattelee isoja ja nainen toimii pienesti. Vähäpätöisesti,
ajattelee mies naisesta. Epärealistisesti, ajattelee nainen miehestä.
Klara
huomaa uuden systeemin heikkoudet Iljaa aiemmin. Henkitoreissaan viemäreissä
ryömiviä katulapsia tulee koko ajan lisää, eivätkä epäkohdat oikeasti kiinnosta
ketään. Unelma maailmasta, jossa jokaisella olisi riittävästi, alkaa rapista. Klara
haluaa pelastaa lapsista edes kaksi ja löytää samalla omalle elämälleen
tarkoituksen, jota uusi maa ei sitten tarjonnutkaan.
Yhtenä
hyvin keskeisenä toimijana romaanissa esiintyy Petrogradin/Leningradin graniittikaupunki.
Se on kuin elävä ja hengittävä, vuodenaikojen mukaan muuttuva valtava olento
kaupunkilaisten ympärillä. Sitä kunnioitetaan, rakastetaan, vihataan ja
kutsutaan hellitellen Piteriksi. Kähkönen herättää kirjassaan tuon olennon
uljaasti henkiin.
Graniittimies kertoo universaalin tarinan lähtemisestä, toivosta ja sen
menettämisestä. Vaikka kaikki tapahtuu Piterissä, sama voisi tapahtua missä
tahansa muuallakin. Ihmiset lähtevät. He toivovat. Pettyvät. Eivätkä silti kadu
sitä, että lähtivät. Vai katuvatko sittenkin?
Kähkösen
yksityiskohtainen ja verevä kirjoitustyyli sekä koskettava tarina pureutuvat
lukijan luihin ja ytimiin. Kunpa tänä vuonna olisi Kähkösen vuoro viedä
Finlandia. Hän olisi ansainnut sen jo aikaisemminkin. Viimeistään nyt.
Tartu
tähän:
1.
Jos pidät todentuntuisista historiallisista tarinoista.
2.
Jos rakastat kaunista ja pedanttia kieltä.
3.
Jos haluat oppia ymmärtämään itänaapuriamme.
Komea esittely laatukirjasta. Kunpa se kruunattaisiin Finlandia-palkinnolla tai ainakin monien lukijoiden kiinnostuksella.
VastaaPoista