Pasi
Lampelan uutta romaania saattaa ensivilkaisulla luulla äijäkirjallisuudeksi.
Kirjan kannessa nyrkkeilee lihaksikas mieshahmo; kirjan nimi tuo sekin mieleen
nyrkkeilykehän ja takakansi paljastaa, että päähenkilönä on kuin onkin entinen
nyrkkeilijä.
Kehässä
(2017 WSOY) ei kuitenkaan nyrkkeillä fyysisesti juuri lainkaan, eikä Lampelan
tyylikään ole äijämäisen ronskia. Sen sijaan romaani sisältää syvällistä
ihmiskuvausta ja yhden menneisyyden kahlitseman nykymiehen elämäntarinan. Sitä
ei kansikuvasta heti uskoisi.
Kehä
(2017 WSOY) kertoo reilu nelikymppisestä eronneesta Jarmosta, joka työskentelee
taksikuskina. Miehen menneisyyteen kuuluvat lyhyt ura amatöörinyrkkeilijänä, liuta
epäonnistuneita naissuhteita, alkoholismi ja kesken jääneet opinnot
historiatieteessä. Jarmon välit vanhempiinsa ovat väkinäiset, ystäviä hänellä
ei juuri ole, mutta vakituinen suhde opettajana työskentelevään Lauraan on sentään
kestänyt jo kuusi vuotta.
Elämä tuntui Jarmosta kohtalaisen hyvältä. Yhtenä tavallisena arki-iltana hän alkaa
kuitenkin vaistota itsessään jotain omituista ja menettää tajuntansa.
Tutkimuksissa ei löydetä mitään ja lääkäri epäilee pyörtymisen johtuneen
henkisistä syistä. Jarmo hämmentyy uutisesta ja pian hän huomaa, että kun ovi
alitajuntaan on kerran avattu, ei sieltä hiipiviä ajatuksia ja torjuttuja
muistoja pysty enää työntämään takaisin unohduksiin.
Teatteriohjaajana
paremmin tunnettu Lampela on kirjoittanut melko koskettavan tarinan tavallisesta
suomalaisesta miehestä, joka havahtuu pakon edessä tarkastelemaan omaa
elämäänsä ja alkaa kysellä itseltään tärkeitä kysymyksiä. Onko polku, jota olen
tähän asti kulkenut, oikea vai väärä? Voiko vanhoista traumoista päästä koskaan
lopullisesti irti? Millaiseksi haluan omaa tarinaani tulevaisuudessa
kirjoittaa?
Lampela
kuljettaa lukijaa rauhallisesti ja vähäeleisesti eteenpäin päähenkilönsä elämän
käännekohdassa. Hän ei tarjoile lukijalle lopussa valmiita ratkaisuja, ei
selviä vastauksia, eikä uudestisyntynyttä uljasta Jarmoa, joka olisi
ravistellut itsensä irti vanhasta ja kiitäisi nyt uudenkarhealla
moottoripyörällään kohti auringonlaskua. Siksi Jarmon tarina kiinnostaa ja
tuntuu aidolta ja elämänmakuiselta.
Lampela
sitoo eksyneen nykymiehen tarinan lomaan vielä toisenkin tarinan: traagisemman
vuodelta 1918. Ilman sitäkin romaani olisi mielestäni toiminut hyvin.
Tartu
tähän:
1.
Jos pidät realistisista ja arkisista tarinoista.
2.
Jos pidät rauhallisesta kerronnasta.
3.
Jos sinulla ei ole aikaa tiiliskivelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti