Kolme
tunnetuinta tulevaisuuden kauhuskenaariota kirjallisuudessa ovat George
Orwellin Vuonna 1984, Ray Bradburyn Fahrenheit 451 ja Aldous Huxleyn Uljas uusi
maailma.
Näihin kolmeen viittaillaan milloin missäkin yhteydessä, kun nykyinen
maailmanmeno alkaa vaikuttaa liian hurjalta. Ja ihan syystä. Orwell, Bradbury
ja Huxley ennustivat aikanaan aika hyvin, miltä meidän maailmamme nyt näyttää.
Onneksi heidän hirvittävät kuvitelmansa eivät ole vielä ihan kokonaan käyneet
toteen.
1930-luvun
sosiaaliset ongelmat ja yhteiskunnan eriarvoisuus synnyttivät Englantiin uuden
kirjailijasukupolven, joka alkoi nähdä maailman hyvin kyynisesti. Alempiin
sosiaaliluokkiin kuuluvien ihmisten vaikutusmahdollisuudet omaan elämäänsä
nähtiin olemattomina ja yläluokan edustajat taas toimettomina tyhjäpäinä.
Aldous Huxley kuuluu keskeisesti tähän kyynisen nuoren kirjailijapolven
porukkaan.
Uusi
uljas maailma julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1932 ja suomeksi se saatiin
vasta sodan loppupuolella vuonna 1944. Lukuelämys on edelleen voimakas ja
äärimmäisen ajankohtainen. Suotta ei tähän teokseen viittailla, kun puhutaan
geenimanipulaatiosta, kloonauksesta tai muusta perintötekijöiden parantelusta.
Tulipahan minulle mieleen myös äidinkielenopettajien ajankohtainen huoli
kirjallisuuden opetuksen vähentämisestä lukion uudessa opetussuunnitelmassa, mutta
siitä lisää hieman myöhemmin.
Huxleyn
Uljas uusi maailma visioi tulevaisuutta satojen vuosien päähän, eikä näkymä ole
kaunis. Ihmisiä kasvatetaan tuotantolaitoksissa ja jo ennen syntymää jokainen
on määrätty omaan ryhmäänsä. Parhaan alfa-luokan sikiöitä ravitaan ja hellitään
kunnolla, kun taas työtä tekevään rupusakkiin kuuluvat yksilöt saavat jo ennen
syntymää huonompaa hoitoa. On tainnut Outolintu-sarjan luoja Veronica Rothkin
Huxleynsä lukea etsiessään inspiraatiota tulevaisuudenmaailmaansa.
Kun
ihmiset tuotetaan laitoksissa, ei perheellä ole enää mitään sijaa. Äiti, isä,
sisko ja veli ovat oksettavia jo sanoinakin. Vanhemmuuden poispyyhkiminen
mahdollistaa paljon, sillä enää ei ole raivokkaasti omia lapsiaan puolustavia
äitejä eikä isiä. Kun ei kukaan ole enää suoraan kenenkään jälkeläinen, on Huxleyn
kuvaama maailma mahdollinen. Kukin yksilö toteuttaa omaa ennalta määrättyä
tehtäväänsä enempiä kyselemättä, eikä ketään oikeasti kiinnosta
muiden hyvinvointi.
Huxleyn
dystopia muistuttaa kovasti Ray Bradburyn maailmaa Fahrenheit 451:ssä. Ihmiset
turrutetaan kevyellä viihteellä aina vain typerimmiksi. Syvemmät merkitykset ja
historian tapahtumat on häivytetty näkymättömiin. Nautintoja on tarjolla mielin
määrin ja elämä on pelkkää vauhtihurjastelua (Fahrenheit) tai villiä seksiä
(Uljas uusi maailma). Molemmissa tarinoissa kasvoton vallanpitäjä hyötyy siitä,
kun kukaan ei kyseenalaista tai kritisoi systeemiä. Kun kansa saa leipänsä ja sirkushuvinsa, ei se muuta osaa kaivata.
Huxleyn
maailma tuli yllättäen mieleen myös, kun luin uutista lukion äidinkielenopettajista,
jotka ovat huolestuneita kirjallisuuden asemasta tulevaisuudessa. Uudessa
opetussuunnitelmassa medialukutaitoa korostetaan kaunokirjallisuuden lukemisen
sijasta, vaikka siitä ei ole kuin parikymmentä vuotta kun koko oppiaineen
nimeksi saatiin kovan väännön jälkeen äidinkieli ja kirjallisuus. Ja toivottiin
silloin tietenkin, että nimenomaan kirjallisuudenopetus saisi nimenmuutoksen
jälkeen vankemman aseman.
Vääntö jatkuu. Lyhyttä
ja pinnallista painotetaan taas pitkän ja syvällisen sijaan. Aivan kuten
Uljaassa uudessa maailmassa. Sielläkään kirjallisuudella ei ollut enää sijaa.
Ja katso miten kävi.
Tartu
tähän:
1.
Jos haluat lukea klassikon, joka puhuttaa aina.
2.
Jos etsit sopivaa esitelmäkirjaa. (Vinkki: vertaile tätä vaikka Rothin Outolintuun).
3.
Jos sinulla ei ole aikaa paksulle tiiliskivelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti