”Maryn vahvin tarina taisi lopulta
olla hänen oma elämänsä.”
Merete
Mazzarella ei koskaan kuvitellut kirjoittavansa hirviöistä. Hän ei ollut niistä
vähimmässäkään määrin kiinnostunut, kunnes huomasi eräänä päivänä olevansa
yhden kuuluisan hirviön pauloissa. Niin pahasti, että hänen oli kirjoitettava
tämä kirja.
Mazzarellan
uutuus Sielun pimeä puoli (2014 Tammi) kertoo Frankensteinin hirviöstä ja
hirviön luojasta kirjailija Mary Shelleystä. Mikä sai nuoren 19-vuotiaan Maryn
keksimään kammottavan aiheensa lähes 200 vuotta sitten? Kirjoittamaan tarinan
tiedemies Viktor Frankensteinista, joka laboratoriossaan yhdistelee kuolleiden
ihmisten ruumiinosia tarkoituksenaan luoda uusi, uljas ja täysin virheetön
olento? Mitä Mary halusi hirvittävällä tarinallaan aikalaisilleen kertoa? Miten
Frankensteinin hirviötä tulisi nykytietämyksen valossa tulkita?
Mazzarella
porautuu kirjassaan syvälle hirviön syntyhistoriaan ja sen moninaisten
tulkintojen syövereihin ja tekee sen kiinnostavalla, raikkaalla ja
lukijaystävällisellä tavalla. Hirviö alkaa kummasti kiinnostaa myös lukijaa,
joka ei Mazzarellan tapaan ole koskaan ollut kovin kiinnostunut niistä.
Frankensteinin hirviö on moniin muihin historian hirviöihin verrattuna hyvin
moniulotteinen olento.
Oikeastaan
vielä hirviötäkin enemmän Mazzarellaa kiinnosti kuitenkin hirviön luoja, nuori
kirjailija Mary Shelley. Tämän elämäntarina nouseekin teoksessa hirviötä
suurempaan osaan. Mary syntyi kulttuuriperheeseen ja menetti äitinsä varhain.
Jo nuorena tyttönä hän heilasteli runoilija Percy Shelleyn kanssa ja hengaili
muidenkin sen ajan kulttuurihenkiöiden kanssa. Hän kesti miehensä jatkuvat
naisseikkailut. Hän menetti lapsensa ja kärsi syvästä yksinäisyydestä.
Koko
elämänsä Mary haaveili suuresta rakkaudesta, miehestä, jolle olisi ollut ainoa
ja kelvannut sellaisena kuin on. Vaikka Mary syntyi ja eli sen ajan ylemmissä
kulttuuripiireissä, hänen henkilökohtainen elämänsä oli kuitenkin ”se
tavallinen tarina” ja siksi Maryn elämä koskettaa helposti myös nykylukijaa.
Mazzarella
kirjoittaa sujuvasti ja joissain kohdin vetävästikin, muttei Sielun pimeä puoli
mitään kevyttä viihdettä ole. Tähän(kin) Mazzarellan kirjaan pitää keskittyä, antaa aikaa
lukemiselle ja ajatuksille. Kovin väsyneenä
siihen ei kannata tarttua.
Mazzarellan
teoksen voi hyvin lukea, vaikka Frankensteinin hirviö olisi jäänyt lukematta. Se
kannattaa ehdottomasti lukea, jos hirviötarina on tuoreessa muistissa.
Tartu
tähän:
1.
Jos olet kirjallisuuden historia kiinnostaa sinua.
2.
Jos haluat lukea koskettavan elämäntarinan.
3.
Jos haluat oppia tuntemaan ja tulkitsemaan klassikkoa.
Tämä kirja minulta on mennyt täysin ohi, joten kiitos vinkistä! Kävin heti kirjaston sivuilla tekemässä varauksen. :)
VastaaPoistaHienoa! Aina joku hyvä helmi menee välillä itseltäkin ohi. Kirjoja julkaistaan niin paljon, ettei tahdo perässä pysyä :)
PoistaEn oikein pitänyt tästä kirjasta. Pidän Mazzarellan ajatuksista ja viisaudesta. Hänen omaelämäkerralliset teoksensa olen kerännyt ja viihdyn niiden parissa. Kirja oli ihan hyvä, mutta kaipasin liian voimakkaasti hänen omaa ääntään, en ihastunut hirviöön.
VastaaPoistaTämä on tosiaan hyvin erilainen kirja kuin edelliset Mazzarellat. Vaikka hän tässäkin esittää omia pohdintoja naisen, hirviön, nykyajan ja menneisyyden välisistä suhteista, eivät ne toki ole niin henkilökohtaisia kuin edellisissä kirjoissa, joissa hän on pohtinut esimerkiksi isovanhemmuutta omien kokemustensa kautta.
PoistaMinuun tämä upposi hyvin, sillä Frankensteinin hirviö oli tuoreessa muistissa ja entisaikojen naiskirjailijoiden elämäntarinat kiinnostavat myös kovasti.