Tarinallinen
tietokirjallisuus on kovassa nosteessa ja yksi sen hienoimmista edustajista on Tuomas
Rimpiläisen kertomuskokoelma Messukylän veriteko ja muita rikostarinoita
Suomesta (2015 Gummerus). Kirjallaan Rimpiläinen haluaa nimenomaan rikkoa tiukkoja genrerajoja ja tätä teosta voi hyvin kutsua
tosidekkariksi, mikrohistoriaksi - tai oikeastaan ihan miksi haluaa.
”Hyvä tarina ansaitsee tulla
kerrotuksi jo pelkästään siksi, että se on hyvä tarina.” Rimpiläinen toteaa myös. Hän haluaa vetävästi kirjoitetuilla tositarinoillaan
valottaa lukijalle suomalaista rikoshistoriaa ja maamme väkivaltaisimpia
vuosikymmeniä 1920- ja 30-lukuja ja onnistuu siinä upeasti.
Kirja
sisältää kuusi rikostarinaa: neljä Tampereelta, yhden Turusta ja yhden Ulvilasta.
Tarinat on valittu kirjaan taiten ja jokainen niistä taustoittaa hienolla
tavalla aikakauden henkeä ja isompaa teemaa. Nimitarinassa Messukylän veriteko poliisi töpeksii
rikospaikkatutkinnassa niin paljon, että koko poliisiorganisaatio uudistuu sen
seurauksena. Kieltolain seurauksia ja ammatikseen maalaistolloja ryösteleviä
ammattirikollisia käsitellään yhden ryöstötarinan yhteydessä. Intohimo voi olla
lieventävä asianhaara, kuten yksi ”rakkausmurha” todistaa, mutta
homoseksuaalien välinen kanssakäyminen taas rangaistava teko, vaikkei siinä ketään vahingoiteta.
Rimpiläinen
on taustaltaan rikostoimittaja ja tietää jo ammattinsa puolesta, miten
lukijan saa koukutettua. Tarinat pohjautuvat arkistolähteisiin,
sanomalehtikirjoituksiin ja tutkimuskirjallisuuteen, mutta Rimpiläinen
onnistunuu kertomaan kaikesta vetävästi ja lennokkaasti. Näitä rikostarinoita
ahmii kuin parasta dekkaria.
Rimpiläisen
pyrkimyksenä on ollut myös ymmärtää rikoksen tekijöitä. Kuvaamalla hienosti
kunkin rikoksen ympärille koko aikakauden asenneilmapiirin, hän osoittaa lukijalle, ettei mikään
ole mustavalkoista. Lukija joutuukin ottamaan välillä tuomarin roolin ja
miettimään, minkä tuomion itse tekijälle langettaisi. Mitkä lukisi
lieventäviksi asianhaaroiksi ja mitkä taas todistaisivat tahallisuudesta ja
vakaasta harkinnasta? Puntaroidessaan rikosta ja sopivaa rangaistusta huomaa,
ettei mikään ole tässä(kään) asiassa kovin yksinkertaista.
Rimpiläisen
kirja on kiinnostava, monipuolinen ja hyvin kirjoitettu ja sopii sen vuoksi
monenlaisille lukijoille. Vannoutuneet dekkarifanit ihastuvat varmasti
Rimpiläisen tarinankerronnasta ja historiaharrastajat taas hyvin tehdystä
taustatyöstä. Kirjan voi aivan hyvin tarttua, vaikkei Suomen rikoshistoria
kiinnostaisi pätkääkään. Rimpiläisen jälkeen alkaa kummasti kiinnostaa. Tällaista
historiankirjoitusta on ilo lukea!
Tartu
tähän:
1.
Jos etsit tietokirjaa, joka ei takuulla puuduta.
2.
Jos pidät hyvästä tarinankerronnasta.
3.
Jos olet kyllästynyt dekkareiden epäuskottaviin juonenkäänteisiin.
Otan tästä vinkistä kopin, kiitos! Vaikkuttaa just minulle sopivalta - vaikka taviksen tietokirja määrittely onkin... hmm en haluais myöntää, mutta pakkohan se on. Meillä oli lapsuuteni kodissa vastaavia rikoshistoriallisia teoksia, joista muistan erityisesti Pariisin rikospoliisin historiakirjat nimeltään Synnin väreet ja Rikollista verta. Jostain 1930-50 -luvuilta, ehkä.
VastaaPoistaTämä kiinnostaa ehdottomasti! :)
VastaaPoistaHienoa, että kiinnostuitte! Kertokaa ihmeessä, mitä piditte. Minusta on mahtavaa, kun tietokirjallisuus on muuttunut tarinallisemmaksi ja sitä voi hotkia kuin parasta romaania :)
VastaaPoista